fredag, januari 21, 2011

Otacksam

Vad betyder otacksam. Jag har hittat några synonymer. Dryg, föga lönande, bortskämd.

Dryg, är man otacksam och inte tar emot hjälp samt är otacksam att umgås med? Föga lönande antar jag är samma som en otacksam uppgift. Bortskämd då? Är det att man inte är nöjd med t ex presenter man får. Man vill bara ha mer.

Vad otacksam än står för är det inget man vill bli kallad...

Min fundering är om jag är otacksam. Försöker ju vara tacksam för allt jag har. Saker har inget värde för mig. Relationer och upplevelser är viktigast. Jag bryr mig inte om presenter.

Jag strävar efter att inte vara överlägsen. Tycker alla är lika värda. Anser inte att jag kan mer än andra. T ex kommer jag inte med massor av oönskade råd till nyblivna föräldrar.

Bortskämd är jag inte, fick lära mig som barn att man inte kan få allt man önskar sig. Jag var aldrig missnöjd med vad jag fick och accepterade att jag inte fick vissa saker. T ex fick jag aldrig en sån där tjusig dockvagn med sufflet, volanger, madrass, kudde, lakan, täcke. Jag fick en lågpris sittvagn. Pappa hittade en liggdel till dockvagn i soprummet. Den klämde jag fast på sittvagnen. Jag såg det bara positivt att jag hade en kombivagn, som ännu inte fanns då :-) Det var inget fel på liggdelen. Antar att nåt barn inte längre ville ha den. Och då slänger man den... Pappa hittade även en bandspelare med inspelningsfunktion och som man kunde bära med sig. Jag var runt åtta år då. Den la av när jag var runt 25.

Min svaghet är nog otacksamhet när jag får hjälp som jag själv bett om. Det är egentligen inte otacksamhet utan helt enkelt att jag inte klarar att ta in all info. Har jag inte bett om hjälpen har jag svårt att tänka om från det jag tänkt/gör.

Vet inte heller om jag gör otacksamma uppgifter. Visst, ibland kan man tycka att barnen är otacksamma :-) Men så är det med barn.

Så nej, jag anser inte själv att jag är otacksam. Tycker faktiskt att jag är en helt okej person trots mina brister och att jag är lite speciell :-)

Inga kommentarer: