måndag, november 16, 2009

En enkel sång om frihet

Vi sjöng den när jag gick i det som kallades "mellanstadiet" förr. Jag gillade den jättemycket och det är lika aktuellt idag. Har någonting från sången blivit bättre i världen sedan dess? Det lutar väl mer åt att det blivit sämre... Vilka hemska varelser vi människor är...

En enkel sång om frihet

Kom och sjung en enkel sång om frihet,
sjung den så att alla männ'skor hör,
vi ska sjunga ut,
för det måste bli ett slut
på krig och på de krafter som förstör.

Alla ni som slåss i fjärran länder,
vet ni säkert vad ni krigar för?
Fiende och vän,
var ligger skillnaden?
Jag bara vet att många männ'skor dör.

Kom och sjung en enkel sång om frihet...

Varför har man låtit stänga gränser,
skiljt på bror och syster med en mur?
Jag ville vara tolk
för världens alla folk
- Det är kärlek världen saknar, eller hur?

Kom och sjung en enkel sång om frihet...

Kanhända finns det männ'skor som vill strida
- överstar, ministrar, valda män.
Ge dem deras chans,
stäng in dem någonstans
och låt dem slåss, låt folken slippa sen.

Kom och sjung en enkel sång om frihet...

Lyssna alla männ'skor runt i världen,
man matar er med lögner varje dag.
Jag hoppas ni förstår
att jorden den är vår,
och alla männ'skor borde ha det bra.

Kom och sjung en enkel sång om frihet...

Vi ska sjunga ut,
för det måste bli ett slut
på krig och på de krafter som förstör.

Inga kommentarer: