måndag, november 07, 2011

Mitt i natten

Och jag sitter med S sovande i famnen i soffan. Hon vägrade sova på rygg och jag kunde inte vara kvar i sovrummet för det var något som tjöt där. Som att vinden blåste genom fönstret. Irriterande att lyssna på.

Gör en mera djupdykning i mitt senaste inlägg. Om det här med utredning. Det var Asperger de var inne på. T o m Vs kontakter på bup sa det. Min psykiatriläkare hade jobbat mycket med personer med Asperger och sa det hon med. Jag har förlikat mig med tanken, men orkar inte med en utredning just nu.

Idag var jag och V på biblioteket och lånade böcker om Asperger. Märkte det tydligt på mig när jag gick till disken och skulle växla min tia till mynt. Det kostar 1 krona at gå på toa där och jag behövde byta blöja på S. Tjejen vid disken pekade på kassan bredvid och sa "Du får växla här i kassan bredvid" så jag ställde mig i kö. Det tog tid. En kvinna sa vid nästa kassa att det gick bra hos henne med. Jag var näst i tur, men stod kvar för tjejen hade ju sagt kassan bredvid hennes. Jag var osäker så jag stod kvar och väntade en bra stund till med missnöjd S i famnen. Där märktes det så tydligt.

En annan grej idag var när jag började titta på en film som inte alls var i makens smak. Jag gick ifrån för att natta N och tänkte att maken nog byter kanal. När jag kom tillbaka tittade han på samma film. Jag satte mig och tittade. En stund senare skulle jag natta V. Maken sa "Nästa gång du går iväg kan du väl ge mig fjärrkontrollen så att jag kan byta kanal" Jag tyckte han lät irriterad men sa inget om det. Ofta är det bara i mitt huvud. Jag skulle precis gå så jag gav honom den och sa "Jag tänkte inte på att du inte når den". Han hade S sovande på bröstet. Maken sa "Nu lyssnar du inte igen". Jag blev sur, men lugnade ner mig och lyssnade. "Jag menade att nästa gång du går iväg sådär kan du ge mig fjärrkontrollen så att jag slipper se på en sån här totalt ointressant film". Det var därför han hade låtit sur. Jag måste verkligen lyssna och försöka tänka som han.

*Jag har precis som V svårt för förändringar. T ex att handla i alla nya affärer sen vi flyttade.

*Jag har svårt att minnas ansikten och namn.

*Jag har svårt att tolka ansiktsuttryck och är värdelös på ögonkontakt.

*Jag kan ta över ett samtal helt och bara prata om mitt. Oftast hundar. Dem snöar jag gärna in på.

*Jag har svårt koncentrera mig om någon pratar för länge och avancerat. Tankarna vandrar iväg och jag hör inte ett ord.

*Jag kan gå in i mig själv och har inga problem att vara själv. Längtar efter det ibland. Har aldrig tråkigt.

*Jag tänker annorlunda och förstår inte allt som sägs. T ex trodde jag ända till över 20 års ålder att Kanel Malen betydde Malen som i flicknamnet Marlene. Tyckte alltid det var konstigt att det var ett flicknamn. Tänkte aldrig malen kanel.

Nu får djupdykningen räcka. Ska bara skriva att V hade lite jobbig dag i skolan pga det här med Asperger. Kanske ska berätta om mig själv för honom?

Inga kommentarer: