fredag, mars 30, 2012

I lånens värld

Sen vi flyttade förra sommaren har jag halverat mina lån. Betalade bort billånet med vinsten av försäljningen och tur var väl det när jag inte ens har kvar bilen längre :-) Bolånet är halva summan mot förra tack vare att det var mycket billigare att köpa här och att vi betalade 15 % i handpenning. I juni är det tio år sedan jag gick ut min förskollärarutbildning och nu har jag "bara" 10 år kvar att betala på lånet. Tjohoo! Vore ju roligare om man satt här med tio års erfarenhet inom yrket istället för de ynka 2,5 år jag kommit upp i. Föräldraledighetstiden gör inget, men alla år med sjukskrivning känns inte kul :-( Och känns inte muntert att man fått höra från så många håll att man inte bör arbeta som förskollärare. Kul då att hålla på och betala lån på utbildningen... Men nu är det bara tio år kvar. Och när jag kommer igång med att jobba och tjänar mer betalar jag ju av det i snabbare takt. Så MAX tio år kvar. Då är jag ju ynka 45 år gammal. V är 19, N 15 och S 10. Oj vad jag ska ha kul för dem pengarna som blir över varje månad ;-)

Vad gör jag för kul med pengarna som jag inte lägger på bilförsäkring och annat med bilen då? Sparar undan så klart :-) Smålänning som jag är :-D

I år får jag inte tillbaka pengar på skatten då vi sålde lägenheten med stor vinst. Men vi har lagt undan hela grundsumman på skatten för försäljningen innan förbättrande renoveringar var borträknade, så på ett sätt får jag ändå pengar :-) Maken kommer nog klara sig undan att behöva betala sin del för han skulle nog få tillbaka mer i skatt än vad skatten på försäljningen är :-)

Snart hämtar jag pojkarna och sen bär det av till mina föräldrar. Ser verkligen fram emot att få komma iväg en vecka. Ska bli skönt att slippa stirra efter silverfiskar hela tiden. Anticimex har sprutat gift igen. Vi får hoppas att de försvinner denna gång. Hittills har vi bara sett döda eller halvdöda. Hehehe. Han som var här sprutade rejält med gift. Tog mycket längre tid än de mindre än fem minuter som sist. Och nu är det sprutat precis överallt i lägenheten. Så nu ska väl de där kräken försvinna. Hur som helst, skönt att få en silverfiskpaus ;-)

S blev sex månader igår. Hon provsmakade gröt för första gången och var väldigt skeptisk :-D Känns sanslöst att hon redan är sex månader. Rullar runt, har fått två tänder och skla börja med mat. Det är en otrolig triumf för mig att jag fick upp henne i 8 kg på enbart bröstmjölk i ett halvår :-) Med yngsta sonen började vi med smakisar redan vid fyra månader. Efter två svåra förlossningsdepressioner känns det som världens största triumf att det har gått så här bra med dottern. Jag ser fram emot att vara hemma med henne hela året. Denna gång behöver inte maken vara pappaledig för att jag blir sjukskriven :-) Det är bara en sååååå härlig känsla!!! Jihhuuu!!!

Ha en superhelg!

Inga kommentarer: