tisdag, juli 14, 2009

Gislaved

Ja, det är där jag är istället för på kennelträff. Jag och R åkte hit i fredags och åker tillbaka till svärföräldrarna på fredag. Jag är uppvuxen i Gislaved och bodde här de första nitton åren av mitt liv. Mina bröder flyttade tillbaka hit för sådär åtta-nio år sedan så det är kul att komma hit då och då. Brorsorna jobbar så det är lyxigt att få lite egentid.

Jag har helt plötsligt börjat längta efter att bo i hus igen. I lördags åkte jag och brorsorna till Växjö och Tingsryd. Handlade på min favoritaffär då vi bodde där och köpte massor av grejer. Bra priser där. Börjes rules! Synd bara att det är så långt dit från Vallentuna... På hemvägen stannade vi till i Väckelsång och kollade på vårat gamla hus. Jag har varit kontakt med ägaren som köpte huset av den som vi sålde till. Vi visste mer om huset än den som vi sålde till så nuvarande ägaren ringde till oss för två år sedan och vi berättade vad vi kunde och skickade kopior på undersökningar som vi gjort på huset. Han sa att vi gärna fick komma och hälsa på om vi hade vägarna förbi. Han skickade ett tackkort och femhundra kronor att köpa tårta för som tack :-) Så i lördags ringde jag på. Han öppnade och jag började samtalet med denna konstiga fras. "Hej. Hur länge har du bott här" :-D Han frågade varför jag undrar det och då sa jag att jag har bott där tidigare. Han sa att han hade bott där i två år och då förstod båda vilka vi var :-) Så jag fick komma in och se hur det såg ut. Det var så fint! Allt var fixat och det fanns inte en tillstymmelse av 70-tal kvar någonstans. Det enda som var som vi lämnade det var rummet som vi hade som arbetsrum samt Vs rum. Allt annat hade personen som vi sålde till ändrat på. Köket var så fint och badrummet med. Höll på att svimma när jag klev in där. Vi lämnade det i hemska gröna 70-tals tapeter och grönt golv. Nu var det ljust och fint, med ett badkar med bubbeleffekt. Rummet som vi hade som förråd hade han som bor där nu fixat till och hade det som en tvättstuga, fast tvättmaskinen stod där vi hade groventrén. Han hade t o m målat väggarna vita i garaget. Hon som vi sålde till hade byggt en altan. Inte inglasad. Träfärgad och oljad. Jättefin. I trädgården hade nuvarande ägaren gjort ett trädgårdsland där det växte allt möjligt. Potatis, morötter, gräslök. Det växte jättebra där. Allt var så himla fint. Rosen på framsidan hade blivit jättestor. Den försökte jag få bort helt, men den överlevde visst :-) Det var stenar istället för plattor upp till stora entrén och även stenar på uppfarten. Så snyggt i olika gråa färger. Sådär fint hade vi aldrig fått det. Hon har verkligen bra smak, hon som vi sålde till. Men så var det en sak som gjorde att jag blev glad över att vi flyttade därifrån. Vildsvinen! Dessa hemska bestar som man bara riskerade att möta i skogen när vi bodde där, kom numera in i trädgårdarna nästan ända fram till huset. I våran gamla trädgård hade de varit och bökat bara två meter från huset! Jag hade blivit helt crazy om vi hade bott kvar där nu!

Tillbaka till längtan efter hus. Den började när jag var och såg vårat gamla hus. Längtan bara kom på en gång. Jag vill flytta till hus! Jag och brorsorna pratade om detta och då kände jag att ja, jag vill flytta till ett eget hus. Helst ett tegelhus så man slipper måla ;-) Fast maken vill inte flytta till tegelhus, så vi måste komma överens. Kanske hälften tegel och hälften trä :-) Maken har pratat om att flytta om fyra-fem år, men impulsiv som jag är känner jag att jag vill flytta nu! Fast inte ut på landet, utan i närheten av där vi bor nu så att det blir centralt. Jag trivs att bo centralt och det är bra för mig så att jag inte blir osocial. Jag vill ha en lagom stor trädgård som jag kan pyssla i. Nu när jag har passion för att hålla på med blommor och allt möjligt på våran baksida har jag massor av idéer på vad man kan göra :-)

Innan jag avslutar detta lååånga inlägg måste jag berätta om stenarna som jag och brorsan hittade i skogen i fredags. Vi var ute och gick. Plötsligt såg vi massor av vita stenar, sådana där dyra prydnadsstenar. Förmodligen hade någon burit/cyklat med en stensäck som hade gått sönder. Jag ville ha stenarna och vi gick hem för att hämta burkar. Först pillade vi upp sten för sten, men knotten och insikten om att det skulle ta flera timmar gjorde att vi la i stenar, jord, barr, kottar, ja nästan all sorts skogsinnehåll i en kasse och åkte hem. I lördags kväll började stensorteringen från halva skogen som vi hade fått med oss hem. Det gick åt massor av burkar, vi höll på alla tre i badrummet och det var jord överallt :-D Vi gav upp sådär ett-halvtvå på natten. I går fortsatte jag och brorsan med stensorterandet. Återigen var hela badrummet som en enda skog. Vi kom på snilleblixten att fylla badkaret med vatten och sedan hälla i hela innehållet i kassen. Allt skräpet borde ju flyta upp på ytan, eller hur? FEL! Nu vet jag att barr inte alltid flyter... Vattnet var helt svart och det var fullt av barr bland stenarna. Vi fick tömma ur badkaret. Det tog flera timmar för mig att tvätta stenarna rena och få bort allt barr, men till slut var jag klar. Sedan sorterade jag bort alla svarta stenar som jag också ska behålla. Dessa stenar tänker jag inte lägga ner direkt på jorden i rabatten hemma. De ska ligga på någon slags stort fat eller dylikt så att jag kan få med mig dem när/om vi flyttar. Jag tänker inte släppa dessa stenar i första taget! Fick verkligen slita för att få dem rena och skräpfria. Men de kostade mig ingenting ;-) Det är flera kilo med stenar. "My precious" säger jag bara och blir lika arg som Gollum om någon försöker ta ifrån mig stenarna :-D "Oss säger att det våra stenar!!!!!"

Och så av någon oförklarlig anledning har jag börjat säga "crazy" hela tiden. Var har jag fått det ifrån? Det är ju helt crazy. Ja, du ser...

Inga kommentarer: