fredag, juni 18, 2010

Hjälpa Gunnar

Idag ska jag hjälpa Gunnar. Vet du vad det betyder? Gunnar är ingen person. Att "hjälpa Gunnar" är faktiskt bara ett uttryck. Det härstammar från ett läger i fjällen på 70-talet. En dag träffade några av ungdomarna på lägret en gammal man som arbetade på en fjällstation på Marsfjället. De började prata med honom och någon frågade vad han gjorde när han inte arbetade.
"Jo... Jag hjälper Gunnar", blev svaret.
"Jaså - vad gör han då?"
"Han gör ingenting"
Därmed föddes uttrycket att "hjälpa Gunnar", vilket alltså betyder att göra ingenting :-) Och det har jag bestämt att jag ska göra idag fram tills det är dags att jag ha filmkväll med en god vän :-) Ja, eller jag måste ju ta hand om barnen, fixa lunch, rasta hunden... Tja, jag får nog hjälpa Gunnar någon annan dag :-D

Inga kommentarer: