tisdag, augusti 24, 2010

Snälla, fortsätt fungera!

Jaha, nu börjar min kropp leva sitt eget liv igen. Trorts hormonspiral sedan 2 ½ år har jag nu fått en hormonrubbning och haft ägglossning. gynekologen sa att risken för att bli gravid är praktiskt taget omöjlig, så det behövde jag inte oroa mig för. Lite svårt att lita på det när kroppen bestämt sig för att bli gravid med både minipiller och p-piller. Det sistnämnda resulterade i son nummer 1 :-) Så jag ger inte så mycket för hans ord ;-) Känns bra att ha varit hos en manlig gynekolog och att det gick bra. Har varit hos en tidigare och det var hemskt. Hade han vetat hur ont det kan göra hade han varit mer försiktig :-( Mardrömsupplevelse... Men nu känns det som att man vågar gå till en manlig igen. Var nära att ringa och fråga om jag kunde få en kvinnlig istället, men ville inte förolämpa dem med att påstå att deras manliga gynekologer är okompetenta :-)

Denna gynekolog vikarierade åt en kvinnlig som jag var hos när jag var gravid i vecka 8 med son nr 2. Hon försäkrade mig om att det slog ett litet hjärta där inne. Jag kunde inte se det själv och efter MA i vecka 12, då fostret slutat växa redan i vecka 8, var det svårt att lita på det. Men allt gick ju bra :-) Jag gjorde inget mer ultraljud förrän rutinultraljudet i vecka 20. För de säger ju att onödiga ultraljud kan vara skadliga för fostret och jag var extra försiktig den graviditeten.

Det var förresten hos samma gynekolog jag var hos innan jag blev gravid med son nr 2, då det misstänktes att jag fått en hormonrubbning. Hon såg att jag hade pågående ägglossning, ett stort ägg på väg att lossna. Så när jsg gjorde graviditetstestet två veckor senare visste jag med 99,9 % säkerhet att jag var gravid :-)

Nu antar jag väl att den biologiska klockan börjar ticka :-) "Hallå, du fyller snart 34! Tiden går! Din kropp har inte gjort sitt än!" Om blödningarna inte avtagit efter helgen tas spiralen ut... Så nu hoppas jag på att eländet slutar snart. Har ju varit så lyxigt med minimala blödningar och ingen smärta. Hade hoppats på att slippa eländet helt, som det kan bli med hormonspiral, men men, man kan inte få allt :-) Fast det känns ju lite oroande att kroppen börjat protestera, känns som att den börjar gå tillbaka till sitt oregelbundna mönster. Var ju inte länge sen jag hade det här eländet! Jaja, det positiva är ju att det inte är nåt farligt... Det är huvudsaken.

Men snälla snälla spiral fortsätt fungera!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hade Cerazette, både som tablett o p-stav, & hade ingen mens öht av den. Kanske något att pröva, så vida du inte redan har testat förstås. Det enda negativa jag upplevde med den var minskad "lust" om du förstår vad jag menar, hihihi.

Legend sa...

Cerazette har jag provat som piller. Fick rejäl hormonrubbning av dem. De tre månaderna som jag åt dem var hemska. De sa bara att det kan vara så i början. Hade nästan anemi till slut! Stavar har inte rekommenderats, de tror inte att det funkar på mig. Nu har det lugnat ner sig, hoppas det var en engångsgrej. Min kropp lever helt enkelt sitt eget liv. Vill inte låta sig styras :-)

pop my heart. sa...

cerazette funkade ju inget vidare på mig heller, det var som en fyramånaders lång pms att äta dem. inget kul dvs. kommer nog aldrig köra på hormoner igen.