onsdag, oktober 15, 2008

Förändringar igen

Inte för min del denna gångeutan nu är det makens tur :-) Idag säger han upp sig från sitt nya jobb. Han känner att det inte är värt all tid borta från familjen. Han har dåligt samvete för att det blir så stort tryck på mig här hemma och att jag har så lite tid till hundarna. Ä börjar visa nu att hon är rätt less. Igår tog hon en av mina skor och slet ut sulan när jag var uppe i Ns rum med barnen. Bara för att demonstrera sitt misstycke. Jag har varit sjuk sedan torsdag. Min femte dag hemma från jobbet idag. Jag har influensa och den tycks aldrig gå över. Envis hosta, ont i halsen, feber till och från och rejält matt i kroppen. Maken kommer hem tidigt idag och då ska han gå en långpromenad med hundarna. Alltså inte med R och Ä. Snart kommer det hit en tredje hund som vi ska vara hundvakt åt och det är den tiken samt Ä som får komma ut på långpromenad. Självklart går vi inte långpromenad med R när han är skadad ;-) Han får vara hemma och gosa med matte alldeles själv. Ä är snabbt där och lägger sig i när R lägger sig hos mig i soffan. Hon tycker att han ska ligga vid mina fötter så är hon närmast ansiktet :-D En liten ego tjej. Hmm, påminner en del om mig :-)

Maken har varit i kontakt med förra jobbet och det verkar inte helt omöjligt att få komma tillbaka. Han kommer att bli uppringd av chefen där så får vi se. När det här är klart hoppas jag vi slipper mer förändringar i livet.

R tass läker jättefint och nu är det bara två dagar till med bandage. Sedan ska stygnen äntligen tas :-) Då ska jag börja träna lite slalom och hoppteknik med honom. Maken var i måndags och betalade räkningen på djursjukhuset. Det kostade allt som allt 3000 kr, men försäkringsbolaget betalade nästan hälften. Tur att man är så smart att man har sina djur försäkrade ;-) Nu hoppas jag verkligen vi slipper fler skador... Och framförallt tratthundar här hemma. Jag är så less på att höra skrapet från tratten hela tiden när R går emot väggar och möbler. Tror han är rätt less själv också :-D

Efter mycket funderande har jag kommit fram till att nu struntar jag i att jag har hundar av bruksras. Jag är INTE intresserad av att tävla i lydnad eller brukslydnad. Mitt hjärta brinner för agilityn och det är den jag vill satsa på. Därför har jag bestämt mig för att Ä också ska få bli en agilityhund. Lydnad tränar vi bara på skojnivå. Jag kan inte motivera mig att gå ut på lydnadsplanen, låta hunden ligga plats i flera minuter och sedan traggla olika moment. Nä, jag är nog ingen lydnadsmänniska ;-) Jag hade gärna kunnat tänka mig att bara tävla i spår, sök, uppletande, men inte med lydnaden till. R klarar alla momenten i lydnadsklasserna, men varken han eller jag är intresserade av att tävla. Så nu ska jag verkligen satsa helhjärtat på agilityn och bli en riktig agiliynörd :-D Kanske nästa hund blir lydnads- och brukslydnadschampion ;-) Jag tror nog att Ä skulle tycka agility är roligast. Hon är som gjord för det. Är smidig i kroppen, kan hoppa högt och har mycket spring i benen :-D Och i agilityn får man skälla hur mycket man vill vilket Ä gärna gör när hon är glad och uppspelt. Plus att hon är otroligt följsam. Vem vet, kanske tar vi lydnaden längre fram. Nä, från och med nu lägger jag all tävlingslydnad på hyllan. Det är bara vardagslydnad som gäller.

En annan sak som jag tänker testa med Ä är freestyle. Dels är jag jättenyfiken på denna häftiga hundsport och dels tror jag att Ä är som gjord för det. Är väl lite tveksam om jag fixar det :-D Någon vidare taktkänsla och smidighet har jag väl inte. Fast man kan väl träna upp sig ;-)

Jag håller tummarna för att maken får tillbaka sitt gamla jobb. Det blir mycket bättre så här för ingen av oss är hemma senare än fem. Jag kommer att kunna träna med agilitygänget igen! Jippii! Se upp agilityfolket, för här kommer snart två snabba kortisar ;-) Nästa år ska jag vara med och konkurrera om KM med två hundar :-)

Inga kommentarer: