torsdag, november 18, 2010

Dag 3: Mina föräldrar

Mina föräldrar... Båda är finska och flyttade hit -74. De skulle bara stanna några år, men blev kvar här.

Mamma är född -44. Hon är faktiskt född i Sverige då det under krigsoroligheterna skickades mammor och barn hit. Min mamma blev förtidspensionär redan strax efter 40. Hon fanns alltid hemma. Hon har inget körkort. Mamma är väldigt speciell. Hon har mindrevärdeskomplex. Tror att människor inte tycker om henne. Ibland vet jag och pappa inte vad vi ska göra med henne. Hon tror att hon inte kan tillräckligt mycket svenska. Mamma och jag har en bra relation, men det var ansträngt sista åren jag bodde hemma. Mycket konflikter.

Pappa är född -50, han var strax över 20 när han träffade mamma :-) Pappa är lite blyg, men pratar när det behövs. Han gick stolt med mig genom altargången och lämnade över mig när jag gifte mig. Jag hade otrolig respekt för honom hela uppväxten. Sa aldrig emot honom. Pappa och jag har en bra relation.

Dem träffades på en hotellrestaurang. Kort tid efter det blev mamma gravid och de flyttade till Sverige. Mina föräldrar drack mycket och de separerade ett tag. Pappa blev troende, la av med sprit och rökning. De flyttade ihop igen och ett halvår senare blev även mamma troende. Du får tycka vad du vill om Gud/Jesus, men det räddade våran familj <3

Inga kommentarer: