fredag, november 21, 2008

Först föräldraledig och sedan arbetssökande

Ojdå, såg att jag hade skrivit fel på alternativ 1 i förra inlägget. Jag menade bli uppsagd och söka nytt jobb. Och chefen har sagt upp mig. Hon skriver att det var hennes beslut trots att det var ett gemensamt, för att jag inte ska bli straffad med A-kassan. Jag har två veckors uppsägningstid och eftersom jag inte vill jobba i grannkommunen är jag nu föräldraledig. Först en vecka med N och sedan en vecka med V. Från och med 3/12 är jag sedan arbetssökande. Roligare att skriva arbetssökande än arbetslös :-) Det finns tjänster att söka och jag har alla tentakler ute. Ska presentera mig för alla intressanta förskolor här i kommunen. Har hittat en som jag blev eld och lågor över. Dem skriver på sin hemsida att man kan lämna ansökan till dem trots att de inte just nu har någon förskollärartjänst. Jag är helt övertygad om att snart ha nytt jobb igen. Och målet är att bli kvar på det jobbet :-) Så jag ser framåt mot nya utmaningar och äventyr. Känner mig inte nedslagen. Jag tror att allting händer av en särskild anledning och om jag ser tillbaka på det som jag varit med om denna veckan så kan jag säga att jag har blivit ännu starkare av det. Och nu vet jag att jag inte bangar när det uppstår konflikter. Jag säger vad jag tycker och tänker.

Igår blev jag 32 år :-) Känner mig inte alls så gammal :-D Fick pengar av maken som han i sin tur fått av svärföräldrarna. Visste så klart inte vad jag önskade mig. Hittade ett fint pussel på 1000 bitar som jag köpte och för resten av pengarna bjöd jag familjen, samt grannpojken som var med oss och köpte tårta, på kinamat som vi tog med oss hem. Maken var jättetrött igår och somnade i soffan. Han gick sedan och la sig uppe i sängen redan vid niotiden. Grannpojken blev hämtad vid halv tio. Han och V satt och spelade memory i vardagsrummet. Det var grannflickan som är i övre tonåren som hade glömt sina nycklar och båda föräldrarna var iväg. Så hon undrade om pojken, som är Vikings bästa kompis, kunde vara hos oss. Själv gick hon till ungdomens hus. Hon hade gärna fått vara hemma hos oss, men hon är väldigt allergisk mot djur, så det hade inte fungerat med all päls som vi har här hemma :-) Kul med grannar som man har så bra kontakt med. Dem har varit barnvakt åt oss och vi till deras son. Våra söner är verkligen bästa kompisar och leker jättemycket. Det var inte första gången han följde med oss till centrum :-) Och jag som blev helt okompetentförklarad på jobbet fixade galant att ha med mig en 1½ åring, en femåring samt en sexåring ;-) Och jag vände inte ryggen till dem eller struntade i dem en enda gång ;-) För övrigt var jag rätt trött igår när Viking hade gått och lagt sig. Somnade mitt i korsordslösandet och åt inte ens någon tårta. Jag och Noel ska ta oss en bit efter lunchen :-)

Idag ska en vän komma hem till oss och vi ska ha filmkväll. Vi har varit hos henne dem tidigare gångerna, men nu är det dags att hon kommer till oss :-) Jag ska möta henne i centrum då hon kommer med bussen kvart i fyra. Men vad hon inte vet om är att jag och N ska åka till hennes jobb, som är mitt gamlagamlagamla jobb där jag jobbade innan N föddes och hälsa på :-) Så hon får åka bil hem istället för med bussen. Lyxigt värre ;-) Nu gäller bara att hon inte går in på rasten och läser i min blogg ;-) Det var meningen att jag och hon skulle få lite egentid innan vi kom hem till kaoset här, men jag är så sugen på att åka dit och se allt som har hänt på avdelningen där hon jobbar och då får N följa med. Maken är inte hemma förrän kvart i tre. V ska hämtas från dagis tre. Det är enklare att umgås med en annan vuxen när man har N med sig än V :-D Just nu sover N middag och när vi har ätit lunch ska vi åka iväg. Jag måste dessutom lämna en bok till biblioteket i den grannkommunen. Skulle lämnat för länge sedan, men det har inte blivit av då jag varit sjuk.

Igår var jag och N iväg och inhandlade julklappar. Så nu är barnens julklappar köpta. Bara att slå in dem nu och gömma undan dem i förrådet :-) Julkänslorna kom över mig där jag gick i leksaksaffären och letade saker som stod på barnens önskelista. Det kändes nästan som att jag inte kommer att orka vänta en månad till, vill ju se barnens reaktioner redan nu! Speciellt Vs. Det är en julklapp som han kommer att bli överlycklig för. Det stod inte med på hans lista, men han blev eld och lågor när han såg den i en leksakskatalog som han fick igår. Jag känner min son och vet vad han önskar sig. Synd bara att det även i år blir tomten som får äran ;-) Nästa jul tror han nog inte på tomten och då kommer han att tacka mig för att jag köpt de saker han önskade sig ;-) Självklart har jag även köpt något som inte stod med på hans önskelista. Det är väl det som är dem pedagogiska sakerna :-D Förskollärare som jag är kan jag inte låta bli att blanda in pedagogiken :-D

Och N blir nog glad för vad som helst. Han förstod ingenting igår. Satt i sin vagn och tittade på alla människor :-) Det är faktiskt mysigt att vara hemma med honom alldeles själv. Jag känner att jag behöver ladda batterierna efter denna veckas pärs. Och det känns skönt att inte blanda in en ny förskola på annan ort där jag vet att jag bara kommer att vara en kort tid. Och chefen har lovat mig att jag ska få en av tjänsterna som dyker upp nästa år. Upp till bevis, säger jag till henne ;-)

Inga kommentarer: