lördag, november 29, 2008

Semester i sömnigt samhälle

Ja, här sitter man nu och har "semester". Egentligen föräldraledigt. Fast egentligen arbetslös... Har kollat en del på min a-kassas sida och blev inte klok på vad som gäller för mig. Skrev ett meddelande till dem där jag ställde några frågor. Blev uppringd på tåget i torsdags. Tydligen verkar det som att min ersättning kommer att ta vid från 2006 när jag var arbetslös innan vi hade flyttat. Jag har inte ens lyckats jobba 12 månader i sträck sedan dess! Man ska ha jobbat 6 månader i sträck av de senaste tolv månaderna. Vad har jag jobbat? Först sjukskriven x antal månader och nu hann jag jobba i fem månader. Eller jobba och jobba. Jag var ju sjuk en del :-( Jag hoppas verkligen att jag får tillgodoräkna mig de tio månaderna som jag jobbade på förrförra jobbet samt plussa på två sjukskrivningsmånader så att jag kommer upp i 12 månader. Det är ju nya regler för a-kassa nu. Visst, då hade jag lägre lön än vad jag har nu. Fast om det är de senaste jobbet som räknas så jobbade jag inte heltid vilket jag gjorde 2006. Så i slutändan får jag mer pengar om det är inkomsten av arbete från 2006-2007 som räknas. Om det är min ersättningsnivå från jobbet jag hade innan vi flyttade upp till Stockholmstrakten, så är det inte mycket pengar jag får... Jobbade bara 75 % och hade myyyycket lägre lön. Då blir det socialen för våran del :-( Helt otroligt. Jag är 32 år gammal, blev färdig förskollärare juni 2002 och har bara hunnit jobba i sammanlagt två år sedan dess. Jag betalar avgift till a-kassa, men har kanske ingen nytta av det just nu. Om jag inte får tillräckligt med pengar tar jag föräldraledigt istället. Det här är så surt. Jag måste fixa arbetsgivarintyg från alla tre tidigare chefer. Det kommer nog ta hur lång tid som helst innan de beslutat hur mycket pengar jag ska ha. Det straffar sig att bli förälder samt vara sjukskriven. Helt otroligt. Av de senaste 6½ åren har jag arbetat fem månader på första stället, elva månader på andra, tre månader på tredje samt nu två månader på fjärde förskolan. 21 månader som utbildad förskollärare. Jag har dock varit anställd mycket längre än så, men varit föräldraledig samt sjukskriven. Föräldraledig har jag varit under sammanlagt 15 månaders tid. Och det som jag mest varit under dessa 6½ år är sjukskriven. Sammanlagt tre år! Arbetslös har jag varit sex månader. Längsta arbetet jag haft är ett år på samma ställe på ett äldreboende innan jag började läsa till förskollärare. Nästa tjänst hoppas jag att ha kvar i många år. I nuläget kan jag tänka mig att jobba på samma ställe resterande arbetslivet, för det är jobbigt att hela tiden börja om. Precis som när man flyttar. Och det har jag också gjort en del. (Jönköping, Huskvarna, Luleå, Östersund, Värend Nöbbele, Väckelsång samt nu Vallentuna. Allt under tio års tid!) Jag kanske blir en av de där förskollärarna som strax innan pensionen sitter och minns tillbaka 30 år i tiden då man var ny på stället :-D

Nä, nu ska jag och pappa snart iväg för att köpa bälteskudde till V samt hyra bilbarnstol till N.

Inga kommentarer: