måndag, augusti 31, 2009

Ibland bara strular det

I helgen fixade jag och min snälla pappa upp stuprännan över altantaket så stackars blommorna i rabatten nedanför slipper bli avknäckta när det regnar. Allt som bara kunde strula gjorde just det. Först skulle vi göra hål i rännan för stupröret, men det var inte det lättaste utan plåtsax. Så pappa fick såga för hand och det tog sin lilla tid. Sedan skulle rännan på plats och vi inser att den kommer att gå under altantakets kant så allt vatten kommer att forsa över rännan. Mycket lönt då att sätta upp den... Så det blev till att såga igen för att skruva fast extra träklossar för att få stuprännan längre ut. När vi sedan äntligen fick upp rännkrokarna och skulle sätta dit rännan inser vi att det inte går! Det är fel sorts krokar. Och ändå har jag (trots hjälp från butiksbiträde) varit och bytt dem en gång innan. Det är för sent på dagen för att åka och byta dem, så vi får lägga ner projektet för att fortsätta nästa dag. När vi är och bytar krokarna funderar jag på varför man väljer ett yrke där man ska stå i kassa och vara trevlig mot folk, när man inte vet hur man ler och ser totalt uttråkad ut. Tjejen i kassan såg ut som om hon blivit tvingad att stå där! Och så hade hon mage att börja tjafsa som att det fattades ett kvitto för förra krokbytet. Det fanns bara ett returkvitto. Då sa jag att det inte är mitt fel om förra biträdet slarvat. Då gick hon med på att jag fick byta krokarna utan att behöva betala. De nya krokarna var lite dyrare så jag fick lägga hela 26 kr emellan :-D

Hemma var det dags för pappa att såga i metall igen då krokarna behövde kortast ner. Sen fick vi äntligen upp dem och rännan gick att sätta dit. Nästa projekt var att sätta dit stupröret och det var också lättare sagt en gjort. Vad gör dem för idiotiska grejer nuförtiden. Pappa konstaterade att det var bättre förr :-) När vi är stolta över vad vi gjort kommer maken hem och konstaterar att vattnet kommer att hamna utanför rännan. Vi provar och visst sjutton hade han rätt! Hälften av vattnet rann utanför rännan. Suck. Maken fick snilleblixten att såga bort en bit av altantaket med sticksågen. Detta resulterade i att taket gick sönder en bit. Så det var bara att ta loss takskivan, vända på den så att den hamnade under översta takskivan och skruva fast igen. Väldigt retligt att behöva se en trasig takbit när man bytt till ett sprillans nytt tak... Nu finns det gamla skruvhål som ska tätas för annars kommer det att läcka in likförbaskat när det regnar. Sedan blev det till att såga ännu mer metall för pappa, för att korta ner krokarna ytterligare och så höjde vi rännan. När vi provade att spola vatten kom det fortfarande lite över rännan, men det struntar jag i! Huvudsaken är att det finns en ränna där så att inte altankanten behöver bli blöt när det regnar.

Igår skulle jag sätta upp gardinerna på altanen igen. Har inte varit någon idé när det inte funnits någon stupränna. Fästena till två av de tre stånghållarna var borta, fick göra nya av spillbitarna från rännkrokarna och sedan borra nya hål till skruvarna med metallbort, första borrstiftet gick av när jag äntligen vågade byta till skruvdragaren istället för handborren. Hittade ett nytt stift, men då började strömmen ta slut i skruvdragaren! Fick borra sista hålet med handborren likförbaskat. Det tog en bra stund att fixa upp gardinerna. Extra jobb när jag satte två gardinkappor åt fel håll. Snyggt när hälften har rätsidan utåt och hälften avigsidan. Stånghållaren i mitten ville inte sitta fast utan var på väg ner. Fick göra en provisorisk lösning. När jag var klar hann jag bara äta lunch och sedan var det dags att hämta Noel. Och jag var så trött att jag ville lipa :-/ Senare på dagen när jag letade efter något i verktygslådan hittade jag självklart en av fästena till stånghållarna! Så jag skruvade dit den i mitten och äntligen satt gardinstången stadigt på plats. Så NU är det gardiner på altanen igen. Skönt att kunna stänga för så att ingen ser in.

Idag ska jag lacka altanbord samt soffan. Vad ska jag gissa på? Tappar hela lackburken i golvet? Hmm, lika bra att lägga plast under på hela golvet så att jag är garderad :-D Jag ska även gräva ner marksten på framsidan. Gissar på en jättestor sten på sådär tio kilo när jag nästan grävt tillräckligt djupt :-D Jag ska sätta upp skivor vid altanväggen mot utsidan så att vi slipper få in skräp mellan plankorna. Sågar skivorna snett för att slutligen ramla på dem så att de bryts av :-D Som tur är har jag målat klart på altanen så jag slipper tappa färgburken med den svarta färgen :-D Fast man ska aldrig säga aldrig ;-) Ja, just det, och så ska jag tejpa igen hålen i altantaket. Bara det inte slutar med att jag har sönder hela taket och drar med mig stuprännan när jag faller ner :-D

Om inget av det här händer är det ett mirakel. Och det kan väl knappast bli värre. Eller...

Nu ska jag kolla igenom lite grejer som jag ska köra till second handbutik. Bl a gör vi oss av med barnvagnen som kommer att vara för tung för i höst/vinter. (Förstår mig inte på dessa föräldrar som har sina fyra-femåringar i barnvagn som är gjorda för max 15 kg!)

Inga kommentarer: