torsdag, april 16, 2009

Annorlunda klottersanerare

I morse när jag cyklade till jobbet såg jag en klottersanerare stå och tvätta bort allt klotter i en vägtunnel. Det finns en klottersanerare som står där ständigt redo att tvätta bort alla fel, alla misstag från en människas hjärta. Och han får bort allt klotter, han gör ett hjärta fullkomligt rent. Det finns bara en enda klottersanerare som kan rena en människa på detta sätt. Ta bort oron, sorgen, smärtan, den där klumpen i bröstet och ersätta det med kärlek, glädje, ro och evigt liv. Jesus!


Den som vill följa mig måste säga nej till sina egna önskningar och begär, och bära sitt kors varje dag och hålla sig tätt intill mig! Den som förlorar sitt liv för min skull ska vinna det, men den som strävar efter att rädda sitt liv ska förlora det. Och vad tjänar man på att vinna hela världen, om man samtidigt förlorar sitt eget jag?
Lukas 9:22-25

1 kommentar:

Unknown sa...

Jag vill kommentera ang. "att förlora sin själ":


Det var Ribi [en titel som innebär att man är en fariséeisk ledare med rabbinsk ordination] Yehoshua ha-Mashiakh (Messias) från Nasaret som undervisade de orden:

[Netzarim Hebreiska Rekonstruktion av Matityahu [NHM] 16:24] ”Om någon önskar följa mig, så måste han helt och hållet förneka sig själv, acceptera riskerna och följa mig. För den som än önskar vinna sin nephesh skall mista den, och den som än förlorar sin nephesh i denna världen för min skull ska rädda sin nephesh till liv i den kommande tidsåldern.”]

För att följa Ribi Yehoshua (som ovanstående citat handlar om) måste man leva som han instruerade att man ska leva. Ribi Yehoshua undervisade i NHM 23:1-3:

”Then Yehoshua spoke to the qehilot and to his talmidim [lärlingar] ) saying, ”The Sophrim and those of the Rabbinic-Perushim [fariséer] sect of Judaism who advocate that Halakhah [se ordförklaring nedan]. So now, keep shomeir [vakta/vaka över att göra] and do concering everything – as much as they shall tell you! Just don’t imitate their maaseh [gärningar] because they say but they don’t do.”

I ovanstående stycke så befaller Ribi Yehoshua hans talmidim (lärlingar) att göra som fariséerna undervisade, vilket enligt Dödahavsrullarna 4Q MMT var Torah. De undervisade att man ska följa mitzwot (buden) i Torah (”Moseböckerna”). Detta inkluderar mitzwot (etymologisk översättning: direktiv eller ”military-style orders”) om vad man ska äta och inte äta; t.ex. är det förbjudet att äta skaldjur och fläsk.
För att följa Ribi Yehoshua så måste man enligt ovanstående verser göra sitt yttersta i att praktisera mitzwot (direktiven) i Torah icke-selektivt. På hemsidan www.netzarim.co.il , så kan man lära sig hur man ska följa honom.

[Ordförklaring. Halakhah; ord med samma betydelse är ordet ”mishpatim”: Beslut av ett judiskt beit-din [judisk domstol] om hur mitzwot (direktiven) i Torahn ska tillämpas. De har auktoritet från Skaparen att besluta om det – se Devarim (”5:e mosebok”) 17:8-13.)]

Anders Branderud