torsdag, september 11, 2008

Agility!

Japp, igår kväll kom jag och R ÄNTLIGEN iväg till klubben för att träna. Tur i oturen var maken sjuk så jag kunde åka och träna med kompisarna :-) Vi var tre ekipage där och det var jättekul att träffa dem igen. R var eld och lågor totalt. Hoppade in i bilen utan att krångla så fort jag nämnde agility :-D Jag började sätta ihop hoppkombinationer direkt och upptäckte till min glädje att jag kom ihåg hur man gör det och att jag t o m hade en tanke med det jag gjorde :-) Allt jag körde med R gick mycket bättre än jag väntat mig. Saker som inte funkat tidigare var nu inga problem alls. T ex framåtsändande. Där har han bara hoppat över två av tre hinder, men igår flög han över alla tre hinder utan att ens titta bakåt mot mig :-) Han tog gungan utan någon som helst tveksamhet. Samma sak med balansbommen och A-hindret. Däcket var inte heller några problem och han hoppade snyggt genom den, inte mellan ramen och däcket som varit hans favoritväg tidigare :-D Slalom körde jag först med fyra staketstolpar och han gick jätteduktig. Från båda hållen, inte bara när han stod på min vänstra sida som tidigare! Även när jag skickade honom framåt till slalomen gick det bra! Vi hade ställt upp ett helt slalom med 12 pinnar. Rasmus fuskade lite två första försöken, men tredje gången tog han alla 12 pinnarna och hade bra fart också! Jag är så stolt över min grabb. Tänk, vi har knappt tränat på 2 månader och han gör bättre ifrån sig än tidigare :-) Så det kanske inte är helt omöjligt att det går bättre än diskning på tävlingen som vi snart ska vara med på ;-)

















Bilden är inte från igår, men dock agilityaction liknanden den igår med R :-)

Lite smakprov från träning i juli :-)

Boxträning med framförbyten. Först tänker jag fel, men sedan går det felfritt :-) R är väldigt snabb så det gäller att tänka och röra sig snabbt ;-)


Jag har t o m tränat lite lydnad med Ä och det gick jättebra. Hon är så duktig, lillfjantan. Vilken ögonkontakt. Den är jag inte van vid av R. Han är inte så förtjust i att gå och titta mig i ögonen hela tiden. Ä är otroligt snabb och följsam. Jag kände att jag behövde ett mål att sikta mot så jag har faktiskt anmält oss till en lydnadstävling som går av stapeln längre fram i höst :-) Platsliggningen är hon duktig på. Linförighet är inga problem. Ställande måste vi träna lite på. Inkallning är en klar tia :-) Läggande under gång måste vi lära in :-D Apporteringen måste vi träna på, hon är ingen naturlig apportör som R :-) Hopp över hinder är inte heller några problem. Ä har faktiskt klarat lydnadskörkortets första del hos förra ägaren ;-) Så nu ska vi träna korta pass ofta och ha jätteroligt ihop bara hon och jag.

















Kvarsittningsträning med hinder i vägen samt brunvit störning i närheten :-D

Inga kommentarer: