tisdag, september 16, 2008

Dags att ta sig i kragen!

Hemma sjuk igen. Vad är det för envis och irriterande virus som går hemma hos oss?! Man hinner knappt bli frisk så är man sjuk igen. Återigen orkar man ingenting. Stackars hundarna blir lidande. Jag har varit hemma från jobbet denna veckan. Hämtar barnen från dagis vid fyra. Tvingar i mig lite pasta just nu. Mer har jag inte matlust med. Jag får så dåligt samvete för hundarna så jag kommer att ge mig ut en runda med dem fastän jag är sjuk. Dem måste få göra något...

Bloggrubriken hade inget med att vara sjuk att göra. Nä, det handlar om hundträningen. Har beställt två hundböcker som jag ska lusläsa. "Att lyckas på tävling" samt "Mera agility". Den ena boken för båda hundarnas träning och den andra för Rasmus :-) I övrigt ska jag läsa de nyare hundböckerna jag har hemma om spårning, uppletande samt klickerträning. Jag måste få mer kött på benen. Någon kurs är inte aktuell just nu. Brände nog alla årets kurspengar på de tre agilitykurserna jag och Rasmus gick i våras :-D Dessutom är det svårt att hitta helgkurser som är det enda som funkar för min del.

Jag fick verkligen blodad tand av agilitytävlingen i söndags. Det var förresten min hemmaklubb som anordnade tävlingen så jag hjälpte till som funktionär hela dagen. Byggde banor och agerade hinderfixare. Det var roligt att få vara inne på banan och höra vad förarna sa till sina hundar när de tävlade. En som jag föll speciellt för var en kvinna som hela tiden sa "musch, musch" till sin hund :-D Jag kanske ska säga "rösrös" som jag ofta kallar R. Det var så V kallade honom innan han lärde sig säga R :-)

Så nu är det till att ta sig i kragen och börja träna hundar. I helgen ska jag och ungarna åka till mina föräldrar för att fira min pappa som fyller år snart. Och för att hinna se deras nya husvagn innan den går i vintervila. Mest för Vs skull ;-) Han har total dille på husvagnar :-D Vi har faktiskt en egen husvagn, men ingen plats att ha den på. Den står hos svärföräldrarna. Det är deras gamla husvagn och gammal är nog ett rätt så bra ord för den :-D Här nedan är en bild på den tjusiga saken. Jag har två jättehärliga semesterminnen från sommaren-05 med husvagnen. Det första var när jag och R var på collieläger i juni och tränade lydnad och det andra var kennelträffen i juli det året. Bara jag och R. Vad mysigt vi hade det i husvagnen :-) Bilden är tagen på collielägret och visar hur nära vi hade "hem" från träningsplanen :-D














Nåja, tillbaka till helgen som kommer. Hos föräldrarna ska jag, när jag nu har så bra barnvakter, passa på att spåra lite med Ä och träna lydnad. Agility med R blir svårare då man måste vara medlem på den brukshundsklubb där man tränar. Och jag är ju alldeles för duktig för att bryta mot den regeln :-)

Lite har jag känt att jag inte riktigt har den tid för hundarna som jag först hade tänkt. Makens nya jobb ställde till det en del. Tidigare var han hemma vid fem-tiden. Nu är det min uppgift att hämta ungarna på dagis varje dag. Fast jag klagar inte, det är två goa ungar att umgås med och mysa i soffan med :-) N är nästan alltid en solstråle och V också. Det är bara ibland som molnen skymmer för solen och då oftast bara för en stund ;-) Jag är stolt över mina självständiga pojkar som vill och kan så mycket. Idag fick jag en kram av N när jag lämnade på dagis och han t o m kom ut i hallen och vinkade :-) Men det gulligaste var ju ändå när han en bra stund innan vi skulle gå hämtade sina skor och berättade för mig på sitt eget språk att det var dags att gå till dagis :-D Jag tog på honom skor, jacka och mössa. Sedan stod han ivrigt vid dörren och väntade på att vi skulle gå :-) Han stortrivs verkligen på daghemmet.

Fast kanske jag ändå vore för trött för mer seriös hundträning på vardagkvällarna. Jag känner att det sliter lite på mig att ha en bit till jobbet. Där är jag jättepigg hela dagen, men stunden som jag väntar på bussen slöar jag till och under bussresan håller jag på att somna. När jag är framme och ska hämta ungarna är jag helt slutkörd. Sedan kör jag på tills det är läggdags för barnen. Och inte ens då lägger jag mig och vilar i soffan för när maken kommit hem ska jag gå en runda med hundarna. Ja, suck om ekonomin tillät det skulle jag jobba max halvtid. Skulle gärna fortsätta jobba 75 % ett tag, men det känns inte rättvist mot jobbet. Om jag bestämmer mig för att göra det kommer jag att söka nytt jobb. Min nuvarande tjänst är en heltidstjänst och det vore mest rättvist mot dem om de fick in någon på heltid. Bättre då att söka en 75 % tjänst eller i alla fall inte heltidstjänst så kan man jobba mindre med gott samvete :-) Fast hur vanliga är egentligen dem fasta jobben på deltid. Brukar mest vara vikariat då och det är jag INTE intresserad av. Jaja, nu skenar tankarna iväg.

Nä, nu ska jag göra en kraftansträngning och gå en liten runda med hundarna. Ska försöka orka aktivera dem lite. Skulle så gärna vilja träna, men huvudet är inte med så det är ingen idé.

Inga kommentarer: