måndag, augusti 04, 2008

Första jobbdagen avslutad och lite gnäll

Jag jobbade från 8.00-14.30 och var inte helt slut när jag kom hem :-D Det var jättekul att jobba. Äntligen började jag på mitt nya jobb, fick ett skåp för värdesakerna, låda för extrakläder och allt annat som hör till när man är ny :-) Av de nio barnen som var där idag kände jag redan sju då jag jobbade med dem på förra arbetsplatsen i juli. Det var roligt att bli igenkänd. Vissa kom till och med ihåg mitt namn :-) Så jag känner mig inte helt ny där. Det känns spännande med en nystart. Jag tror nog att det ska bli jättebra på nya stället. Kommer nog trivas som fisken i vattnet :-) Trevliga arbetskamrater med. Lätta att prata med. Och jag är inte yngst på stället. Förutom alla 40, 50 samt 60-talister finns det en tjej som är född på 80-talet :-D Så jag är näst yngst ;-) Fast så mycket som jag gnäller på dagens ungdomar och allt dumt dem hittar på passar jag nog in med det äldre gänget :-D Redan första dagen på jobbet sprang jag ut efter ett killgäng som genade genom våran gård och självklart inte stängde grinden efter sig. "Ni ska stänga grinden efter er. Grinden SKA vara stängd! röt jag till dem. En sa bara "nejnejnej", en annan tittade nonchalant. Men den största killen i gänget bad om ursäkt och stängde grinden. Han till och med haspade med kedjan :-) Jag ser inte så farlig ut, men man ska inte bråka med mig ;-) Även om man inte vet hur vissa av dagens ungdomar reagerar när man säger till dem tänker jag fortsätta med det för jag vill visa att jag bryr mig om vad de gör! Det är bara vanligt hyfs att man tänker på andra. När jag en stund senare slutade satt detta killgäng vid en bänk och rökte. Jag tyckte det rykte väldigt mycket om dem och blev rätt chockad när jag upptäckte att de satt där med en vattenpipa! Ett gäng fjortisar! Hallå, föräldrar vakna upp ur eran vardagsstress och håll koll på vad era barn gör! Jag blir bara så ledsen när jag ser alla dessa ungdomar som kommit på glid... Och varför är dem så dumma att dem börjar röka redan när de knappt kommit i tonåren. Fattar de inte vilket korkat beslut dem tar? Och det ser ju inte ens tufft ut när de röker. Tur att man själv var så stark att man orkade stå emot grupptrycket. Cigaretter är något som jag överhuvudtaget inte förstår varför man provar att röka och ännu mindre varför man fortsätter. Ärligt talat, hur många tycker att det smakar gott första gången? ;-) Å andra sidan kan jag som nykterist inte förstå varför man dricker heller. När det finns så goa saker som choklad :-) Jag är varken beroende av cigaretter eller sprit, men jag är chokladoman. :-D Fast jag har mitt beroende under kontroll.

V hade haft det roligt på dagis och N hade skött sig bra här hemma med svärmor. När jag kommit hem gick vi alla till centrum och köpte födelsedagspresent till Vs bästis som fyller år imorgon. Så imorgon kväll ska V på barnkalas :-) Imorgon jobbar jag 9-16. Jag ser fram emot en till rolig arbetsdags med mycket ny info. Det är så underbart att vara ute i arbetslivet igen!

Inga kommentarer: