lördag, augusti 23, 2008

Tratthund

Jaha, då har man en tratthund här hemma igen... Ä började halta i förrgår kväll. När jag kollade så såg jag att det var en klo på väg på den tå där hon brutit av klon som två månaders valp. Det skulle inte komma någon klo där, hade veterinären konstaterat. Jag ringde till djursjukhuset här, men de hade inga tider förrän nästa vecka. Jag ringde till Albano och de tyckte att jag skulle komma in akut. Där fick vi vänta nästan tre timmar. Älva var jättelugn. Låg mest och sov :-) När vi kom in till veterinären tyckte jag vi skulle ta på munkorg för hon hade jätteont och nafsade efter min hand här hemma när jag kände på tån. Inne hos veterinären blev hon helt annorlunda. Började skallra tänder och skaka som bara den. Hon hade ingen svans, den låg mellan benen ända upp mot magen. Så har jag aldrig sett henne tidigare. Hon sa inte ett ljud när veterinären kände och klämde fast jag vet att det gjorde jätteont i tassen. Veterinären konstaterade att hon fått en inflammation i tån och satte henne på antibiotika. En djursjukvårdare passade på att klippa ner hennes klor. Jag klipper dem varannan vecka och när jag jämförde med Rasmus klor så hade Äs vuxit jättemycket på två veckor. Veterinären trodde att det kan vara någon rubbning i kroppen. Klon som hon brutit av har vuxit ut på bara några dagar! Nu ska hon äta smärtstillande och antiinflammatoriskt i 10 dagar. På fredag ska vi dit på återbesök och då hoppas jag att inflammationen lagt sig. Annars kan det hända att de måste ta bort klon. Med riktig otur så kan detta vara ett återkommande problem. Fast det hoppas jag inte... Älva fick första dosen av mediciner i sprutform, men sa inte ett ljud när hon fick dem i nacken. Idag när apoteket öppnat ska jag hämta ut medicinerna. Ä är rätt låg just nu. Går omkring här hemma med krage och är olycklig. Hon gillade inte kragen alls först, men accepterade den efter bara en halv minut när hon insåg att hon inte fick av sig den :-D Man ser pengarna fluga iväg och visst är det olyckligt, men det kunde varit värre. Såg många hundar igår som man tyckte mer synd om. En som hade opererat höften och en stackars hund som hade fått operera bort ena ögat för att den hade blivit riven i ögat av en annan hund... Så det kunde absolut ha varit värre. Uppfödaren ska kolla om detta kan gå på doldafel-försäkringen. Borde ju i nte vara helt omöjligt.

Så nu är det vila som gäller för Ä. Synd, jag som precis tänkte köra igång med spårträningen och allt. Har hittat ett gäng som vi kan spåra med... Typiskt :-( Får satsa på enbart agilityn och R just nu. Fast det är ju i och för sig bra då vi snart ska tävla. Jag skriver inte när, men det är snart :-D

På jobbet är allt kanonbra och jag har haft en härlig vecka där. Det har varit rätt lugnt med V här hemma. Han har varit snällare mot mig ;-) Och på tisdag börjar N sin inskolning på dagis. Hjälp, vart tar tiden vägen?! Så nästa vecka jobbar jag bara måndag. Sen blir jag förmodligen hemma i två veckor.

Idag skiner solen och vi ska åka till Gröna Lund. Sommarens sista besök dit :-)

Inga kommentarer: