torsdag, mars 25, 2010

Rotavdrag bl a

Då har man ju insett att man har noll användning av rotavdraget man gjorde på badrumsrenoveringen. Tack och lov för det, för det skulle innebära att vi brukar betala över 50000 i skatt! Då tar jag hellre som det brukar vara, att jag får pengar tillbaka på skatten ;-) Förstår inte riktigt vilka rotavdraget ska gynna, men jag antar att det är ännu ett steg i att skilja åt de rika och de fattiga. Alla människor SKA ha lika värde, men så är det INTE i verkligheten. Har kollat runt lite på internet och förmodligen är det väl så att de riktigt förmögna gör en så liten vinst på rotavdraget att de helt enkelt struntar i att ansöka om det. Nä, säger som vissa på nätet. Inför lägre skatt istället så att det gynnar alla!

Jag har e-deklaration så jag har idag fått se den efterlängtade välbehövliga summan som jag har att vänta från skatteverket :-) Nästa månad kommer jag att få lägre sjukpenning då jag varit sjukskriven ett år, så det ska bli skönt att få lite extrapengar som jag kan dryga ut med om det blir tajt. Det känns ju inte sådär överdrivet roligt att få ännu mindre inkomst, men jag har det ändå bra. Pengar är inte allt :-) Och jag vet ju att det här inte kommer att hålla på i evigheter. Men visst är det trist att alla ska drabbas för att vissa fuskat till sig pengar... Vuxna människor, att dem bara kan >:-(

Imorgon åker vi iväg och det ska bli skönt att koppla bort vardagen ett tag. Efter påsken ska jag ta itu med arbetsträningen, ta kontakt med handledaren på f-kassan igen och starta upp hela processen. Idag är det möte med skolan och föräldrakursen. Ser fram emot det. Hade ett bra möte med BUP igår. Deras nästa steg är att göra en djupare utredning på V. Föräldrakursen igår var som vanligt väldigt givande och rolig :-) Trist att jag missar nästa vecka, men så är det ibland :-) Kommande veckas tema är nödbroms. Och det behövs en del när V börjar tappa humöret :-D Idag efter skolan ska vi måla påskägg. Det blir inga våfflor hemma för det får dem till lunch i skolan. Hemma blir det korv och makarongratäng samt kokta ägg till :-)

Igår skulle jag hämta V redan tolv då han skulle till BUP och vi kom fram till att jag lika gärna kunde stanna kvar i skolan. Så igår var jag med på samlingen, ute på rasten, på idrotten, satt och ritade samt åt en smarrig påskbuffé :-) Pedagogen i mig tog ganska snabbt över under rasten. Några barn i Vs klass kom fram till mig med en glasbit och pekade bort till husväggen där det låg fler bitar. Självklart började jag plocka bort dem. Snart hade jag en hel flock med barn runt mig och vi diskuterade krossade glas, ölflaskor (som jag tyvärr också hittade). Alla ville se hur mycket glas det hade blivit i påsen. Jag såg en mask som kröp fram och så blev det maskstudie. Snart upptäckte barnen en till. Igår var faktiskt första gången som jag såg en mask uppe på snön! Det var några snödroppar som hade tittat fram genom gräset och dem studerades, diskuterades också :-)Det var som en vanlig dag på jobbet :-D Det är så lätt att fånga barnens uppmärksamhet. Bara visa själv att man är intresserad. Och allt det där krossade glaset jag plockade och som barnen pekade ut åt mig, undrar jag när de hade tänkt plocka bort egentligen... Jag tänker ju på nyfikna barns säkerhet... Barnen undrade själva också varför inte glaset hade plockats bort :-)

Nu ska jag bara ta det lugnt tills dess är dags att gå till mötet i skolan. Jag kommer att stanna kvar med V två timmar på fritids för N ska ändå hämtas från gympasalen vid fyra. Onödigt att gå hem emellan och sen tillbaka dit igen.

Inga kommentarer: