måndag, mars 15, 2010

Speedad helg

Jadu, den här helgen var verkligen speedad. Eller i alla fall kidsen var det :-) V var hos tandläkaren i fredags. Tyvärr har han inte fått ärva mina kanontänder. Han har ett litet hål i en av sexårständerna... Jag har aldrig haft hål. Han ska dit och få hålet lagat 20/4. Trodde dem fixade direkt. Är ju fem veckor tills dess... V tog det bra. Var jätteduktig och gick in till tandläkaren själv. N och jag hade matstund med lekporslinet vid lilla bordet :-) Trist med hålet. Vi som varit så duktiga och hållit på alla regler. Lagom med godis endast på lördagar. Inget småätande mellan måltiderna. Tandborastning morgon och kväll. Tydligen är jag bättre på att borsta barnens tänder för det är numera endast min uppgift att borsta Vs tänder. Hmmm, undrar om inte maken tagit på sig skulden för hålet ;-)

I lördags bytte jag fem blöjor på N första timmen han var uppe! Den magen var inte rolig. Och då tycker man ju att han borde varit sängliggande. Icke! Det var full rulle hela tiden. Själv var jag jättetrött och mådde dåligt. V och N härjade hela dagen. Det var lugnare ett tag när V var hos grannpojken. Allt jag sa gick över huvudet på grabbarna. Min röst existerade inte. Dem trissade upp varandra mer och mer.

Igår var Ns mage som vanligt och han härjade hela dagen. V körde på han med. Maken var hemma igår så jag fick chansen att vila. Men så är N väldigt mammig (inte gjort honom sådan, han har valt själv) och vill helst vara med mig. När vi lekte med Teletubbies i våran säng fick maken inte ens vara inne i rummet :-). Inatt vaknade N innan fyra och ville inte sova mer i sin säng. Han ropade på mig och jag svarade. Skulle sedan gå upp, men hann inte för maken gick in till N som blev jättearg. "Gå! Jag pratar med mamma!". Maken lyffte upp honom ur sängen och la i våran säng, men han blev bara ännu mer arg. "Du får inte ta mig pappa!". Det slutade med att han inte tillät maken att sova i sängen så han la sig på soffan. Själv fick jag sova med en liten kille fastklistrad vid sidan. Jag har definitivt inte valt att ha det så här. Vill ha självständiga barn och gillar att ha gott om plats när jag sover :-)

Idag är N på dagis och V i skolan. Ska hämta V efter lunch då han ska till ögonläkaren. Blir jag som får åka fastän jag inte mår helt tipp topp. Nästa grej kanske maken kan ta... Vore skönt att bara få sova... Är så obeskrivligt trött. V är stundtals på hemskt humör och tar musten ur mig. Tror att han väntar på påsklovet och våran semester neråt landet. Berättade nog för tidigt... Tröttheten gör att jag lättare blir uppretad och glömmer att vara pedagogisk. Fast vi har våra härliga stunder också. T ex lekte vi häromdagen med lego :-) Hoppas det går bra i skolan idag så att de inte behöver ringa mig. Han var på uselt humör strax innan vi skulle gå. Vägrade att säga vad det var. När jag hade lämnat N var han precis som om inget hänt. Då berättade han att han blivit sur för att han bara hann se på TV en så kort stund efter frukost. Men han höll med om att det inte hjälpte att bli otrevlig och sur. N var på solskenshumör, vilket hjälper mig att hålla mig lugn. Värre är det när de gaddar ihop sig mot en :-/Fick en gosig jättekram och slängpuss vid lämningen av N :-) Det finns mycket styrka att hämta i barnkramar :-) Fick en härlig kram av V också vid lämningen och han var på bra humör.

Nu ska jag vila. Får se om jag kan koppla av så pass att jag kan sova. Tror inte det går. Hela tiden på stand by om skolan ringer...

Inga kommentarer: