fredag, september 30, 2011

Redo

Jag ligger här i sängen på BB med min dotter S sovande i famnen :-) Sammandragningarna som snart övergick i värkar började omkring halv sju på morgonen igår. De kom med ca tio minuters mellanrum och ökade snabbt i styrka. Det hjälpte inte att duscha. Jag började få panik. Ringde till maken och sa att det nog var bäst att han åkte då han hade två timmars resväg. Vid nio ringde jag till förlossningen och de sa att jag kunde åka in direkt. Pappa körde mig dit. Jag hade rätt jobbiga värkar och vissa var så starka att det var jobbigt att ligga ner när CTG togs. När barnmorskan undersökte mig sa hon : "Nu har du verkligen jobbat på bra hemma. Du är öppen fem centimeter". Strax innan jag fick komma in i förlossningsrummet kom maken. När vi kom in där fick jag börja med lustgas. Ganska snart blev det jobbigare långa värkar. Det tog ett tag innan jag fick till tekniken med lustgasen. Maken hjälpte mig genom att berätta när värkarna var på väg genom att titta på monitorn. Jag kände att det började trycka på och ville bli undersökt. Jag var helt öppen och ville att de skulle ta hål på hinnan. De gjorde det och vattnet gick 11.18. 11.20 började krystvärkarna. Det tryckte på jättemycket och jag drog i mig lustgas för glatta livet. Fick lite panik då det gick så fort och maken lugnade mig. 11.25 var lilla S plötsligt ute och grät direkt. Vilken lycka och lättnad :-)

Moderkakan kom ut efter ett tag när jag fått akupunktur i båda lilltårna samt medicin genom kanyl i handen. De masserade magen och drog. Jag krystade på och drog i mig lustgas. Moderkakan kom ut i delar och de bedömde att allt kom ut. Jag fick dropp och S fick äntligen amma. Hon hittade rätt sugteknik direkt :-)

S kom bara en och en halv timme efter att jag kommit in. Maken kom ca en timme innan. Det var tur att jag ringde honom så tidigt...

Vid halv fyra flyttades vi över till bb och maken åkte tillbaka till jobbet. S har sovit lugnt inatt. Ätit duktigt och kräkts upp lite fostervatten. Jag har knappt sovit för de två andra mammorna på rummet har gått in och ut från rummet i skytteltrafik då bebisarna gråtit. Så ett stort Gääsp idag :-)

Tanken är att vi idag efter barnläkarronden 10.30 ska åka hem. Pappa hämtar oss. Ska bli skönt att komma hem...

Jag känner mig lugn nu. Sa till mig själv i duschen igår att det inte hjälpte att få panik. Jag skulle föda oavsett jag ville eller inte :-) Så nu känns allt bra. Jag är redo för min nya vardag. Hoppas bara att toaproblemet med N löser sig snart...

Inga kommentarer: