onsdag, december 31, 2008

Jag bojkottar nyårsfirandet

Min familj har åkt iväg till några vänner för att fira nyår. Jag skulle också varit med, men jag orkar inte. Är fortfarande inte frisk. Så jag valde att stanna ensam hemma med djuren. Jag har samlat ork att gå ut en runda med hundarna samt passade på att hyra två typiska tjejfilmer :-D Det känns inte alls trist att vara själv. Jag njuter av det. Det är ett tag sedan jag fick vara alldeles själv. Och jag bryr mig inte om att fira nyår. Jag har dragit för persiennerna. Blir bara irriterad på alla raketer. De har skjutit i flera dagar nu och mitt i bostadsområdet. Har sån lust att släppa hundarna på dem :-D Men skulle självklart aldrig göra det. Ä skäller inte alls ute, men inomhus skäller hon när det smäller. Hon är inte alls rädd, utan helt enkelt bara förbannad på dem precis som jag. Jag önskar de kunde förbjuda raketerna helt. Undrar hur många som får sätta livet till för att skjuta iväg raketer inatt. Och undrar hur många som blir skadade för livet. Och för vad. "Åh, vau, jag såg ni. Jag tände på den här coola raketen och den flög upp i himlen". Snacka om bortkastade pengar... Nä, inget för mig. Har aldrig känt behovet av att köpa raketer och skjuta iväg dem på nyårsafton. Jag klarar mig utan det. Sen tänker jag på alla stackars djur som tar skada av det här smällandet. Ok, att man skjuter raketer vid tolvslaget, men det börjar ju spåra ur totalt. Man börjar redan innan jul här och håller på i alla fall två veckor efter nyår! Var är föräldrarna? Är det verkligen dem som köper raketerna till sina barn? Omdömeslöst isåfall...

Mina tankar ikväll går till en man som miste sin gravida hustru och deras ofödda son natten till den 23:e december. Jag väljer att tänka att dem kan se raketerna från himlen där dem nu är, så känns det inte lika meningslöst med allt smällande. Denna man är ensam kvar med en liten dotter. Och han måste orka vidare. Tänk vad fort livet kan förändras... Jag ber och hoppas att ingen ska behöva dö inatt pga nyårsraketerna.

Mitt lättsammare hundinlägg får vänta till nästa gång jag skriver här. Önskar alla er som läser detta ett Gott nytt år. Hoppas ni får ett bra år.

Inga kommentarer: